Etalagebenen (PAV)

Heeft u last pijn in de benen tijdens het wandelen en moet u even stil staan voordat u verder kunt lopen? Dit kan komen door aderverkalking van uw bloedvaten, vaak voelt men dit in de kuiten tijdens het wandelen. Herkent u zich hier in dan is het belangrijk om dit met de huisarts te bespreken. Uw huisarts kan dit voor u onderzoeken. Na een onderzoekstraject waaruit blijkt dat er sprake is van etalagebenen kan er door de huisarts of vaatchirurg gekozen worden voor looptraining bij ons in de praktijk. Veelal verloopt de verwijzing via het Chronisch Zorgnet waar wij als praktijk zijn aangesloten. Om cliënten met etalagebenen te kunnen helpen hebben wij via het Chronisch Zorgnet cursussen gedaan om de juiste kennis in praktijk te brengen. Om deel te nemen aan het Chronisch Zorgnet moeten wij ook jaarlijks aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen.

Wat zijn etalagebenen?

Etalagebenen is de volksterm voor ‘claudicatio intermittens’. De oorzaak hiervan is de aandoening perifeer arterieel vaatlijden (PAV). Bij deze aandoening zijn de slagaders in de benen vernauwd, waardoor te weinig zuurstof naar de spieren wordt aangevoerd. Hierdoor ervaart men krampachtige pijn of een doof gevoel in het been tijdens en na inspanning.

Etalagebenen worden veroorzaakt door slagaderverkalking. Bij slagaderverkalking worden de wanden stugger en dikker, waardoor vernauwingen optreden. Deze verdikkingen, ook wel plaques genoemd, worden veroorzaakt door een opeenhoping van gladde spiercellen en cholesterol. Slagaderverkalking is in principe een ouderdomsziekte. Het verloopt geleidelijk, waardoor de meeste mensen er pas op latere leeftijd last van krijgen. Het verkalken van de slagaders kan echter sterk versneld optreden door een aantal factoren als roken, een te hoog cholesterolgehalte (en ongezonde voeding), te weinig lichaamsbeweging en diabetes.

Gesuperviseerde looptherapie en leefstijlbegeleiding

De behandeling bestaat uit een traject van looptherapie waarbij het doel is de loopafstand te vergroten en minder pijn hierbij te ervaren. Naast looptherapie/training wordt indien nodig ook ingegaan op leefstijl factoren o.a. voeding, roken en algeheel dagelijks bewegen. Om uw maximale loopafstand te achterhalen wordt een looptest afgenomen. Op basis van uw klachten en de resultaten uit de looptest wordt samen met u een trainingsschema gemaakt. Tussentijds worden er evaluatie momenten ingepland, dan wordt de looptest herhaalt en ook vragenlijsten afgenomen. De uitslagen van de test en vragenlijsten kunnen met uw overeenstemming worden gedeeld met uw huisarts of vaatchirurg. Hierdoor kan de behandelend arts bepalen of dotteren of een operatie nog nodig is.

Praktische tips en weetjes

• Probeer door de pijn te lopen, hierdoor is de kans op minder pijn groter

• Gebruik een stappenteller om in de gaten te krijgen hoeveel u loopt

• Stoppen met roken is lastig, praat erover en schroom niet om hulp te vragen

• Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat gesuperviseerde looptherapie leidt tot een verbetering in loopafstand, die vergelijkbaar is met de verbetering die behaald wordt middels  een invasieve behandeling (‘dotter’ of een bypass operatie).

• De behandelingen (maximaal 37) worden vergoed vanuit de basisverzekering

Neem gerust contact op als u vragen heeft of een afspraak wilt inplannen.

Telefonisch

In samenwerking met